onsdag den 11. september 2013

Sund nutella - kan man det...

Jeg er opvokset uden Nutella og pålægschokolade og derfor er det aldrig noget jeg har købt eller spist. Ikke fordi jeg er hellig på nogen måde, men der er vel ingen grund til at introducere noget som jeg ved ikke er specielt sundt. Når det først er der, så spiser jeg det - så godt kender jeg trods alt mig selv!

Min søn er nu begyndt at undre sig over hvorfor vi nu aldrig har nogle af delene i vores køleskab, for det har alle andre - det er da ihvertfald hans påstand! Og han er fuldstændig vild med søde sager - præcis som hans mor....

Så jeg har introduceret denne sunde udgave i stedet
– for så kan man synde på den gode måde...





Majs Nutella

130-150 gr. dadler uden sten
20-30 gr. usødet kakaopulver
1/2 - 1 dl. plantemælk - ris, soja eller havre
(jeg bruger nu bare almindelig skummetmælk!)

Blend det hele i en foodprocessor - start med lidt mælk og fyld så på, indtil du har den ønskede konsistens.

Opbevares på køl og vær opmærksom på, at holdbarheden er ikke mere end 3-4 dage når du bruger almindelig mælk - hvis det da får lov at stå så længe....























Denne nutella fik jeg til en polterabend og jeg synes den smager super godt. Jeg er dog bare ikke så vild med det på brød - men det er jo som sagt en smagssag.

Derfor har jeg i stedet brugt det som glasur samt ovenpå bananer og med kokosdrys som afslutning - når man nu bare hungrer efter noget sødt....

Hjemmelavet nutella kan sagtens spises med god samvittighed - også på en helt almindelig hverdag...


// Katrine





















Ingen kommentarer:

Send en kommentar