fredag den 29. november 2013

Har du tid....

De fleste kan nok nikke genkendende til, at man ikke har tid nok. Nu har jeg arbejdet over hver dag de sidste mange måneder, da jeg har været meget optaget af mit arbejde og nye opgaver MEN....bliver man egentlig en bedre arbejdskraft af at arbejde meget hver dag? Jeg tror det ikke! 

Måske føler man, at man når mere – men ofte bliver man småstresset af tankerne om, hvad man så ikke kan nå på hjemmefronten. Jeg gør ihvertfald! Måske tager det overhånd og måske ender det helt forkert med en sygemelding. Meningen med at arbejde meget, er vel også at man får mere fra hånden? Jeg er helt sikker på at jeg også har fået mere fra hånden de sidste mange måneder - men nu er det nået et leje, hvor jeg bliver utilfreds. Utilfreds med at jeg ikke når hjem til tiden, utilfreds med at jeg sidder i trafikken og igen henter børn sent, utilfreds over jeg ikke nåede at handle inden jeg hentede børn, utilfreds over at jeg stadig ikke har fået købt rammer til de billeder der har lagt i skuffen det sidste halve år, utilfreds, utilfreds, utilfreds....

Jeg er helt sikker på, at det er sundt nok med lidt stress - men kun lidt. Jeg har også været høj over de ting jeg har udrettet, men jeg tror også på at jeg er en person som består af meget mere end arbejde! Det tror jeg faktisk vi alle gør! 

Vi prøver alle at tilfredsstille disse 3 parametre: 

MIG SELV

FAMILIE & VENNER

ARBEJDE!

Glemmer man en af dem i længere tid, så kan de godt udløse utilfredshed eller i mere alvorlige tilfælde føre til stress.

Vi er selvfølgelig alle forskellige, så vi har forskellige behov. Vi har alle forskellige værdier for vores liv - og ja man kan ikke altid opfylde alle drømme på en gang, så livet er en stor prioritering...

Nogle gange kan man arbejde meget, nogle gange har man mange private ting om ørerne og så kan man ikke arbejde meget og her går det nogle gange galt! For du er nødt til selv at tage stilling til hvad du vil - prioritere! Hvis du gerne vil arbejde meget, er du nødt til at se på konsekvensen af det og hvis du har det fint med konsekvensen, er det jo helt fint at arbejde meget. Men føler du konstant at du løber og løber, når aldrig det du vil og generelt føler dig utilfreds - så skal der måske lidt justeringer til.

Jeg siger ikke det er nemt - for måske kræver den prioritering store konsekvenser for noget andet. Måske skal du skifte arbejde, måske er flextid en løsning, måske skal du gå ned i tid, måske skal du i en periode helt holde med at arbejde. Her vil mange arbejdsgivere måske ikke være helt enige, men jeg tror på at glade medarbejdere arbejder klart mere end dem som er utilfreds og stressede. De er bedre til at overskue tingene, finder nemmere på nye tiltag og får derved også fundet nye løsninger - som så i sidste ende giver en bedre og mere effektiv medarbejder.

Nu får jeg det til at lyde som om arbejdspladsen har skylden og det er jo langt fra sandt. Måske skal man kigge på privatlivet. Måske kunne børnene hentes af nogle andre, måske skulle man lave madplaner og kun handle en gang om ugen, måske måske måske - det er kun dig der ved hvad der er godt i dit liv...

Jeg ved ihvertfald, at jeg de næste mange uger vil jeg gå til tiden. Jeg bliver ikke en bedre medarbejder af at blive. Det jeg ikke når i dag, det når jeg i morgen. 

Livet er dit, prioriteringen er din – jeg kan bare opfordre dig til at tænke over dit liv!

Jeg vil have en positiv hverdag hver dag - vil du?

// Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar