tirsdag den 21. januar 2014

Skiferie indendørs....

Mellem jul og nytår prøvede vi noget nyt. Vi synes at der skulle ske et eller andet – min mand foreslog Lalandia og ikke et ondt ord om Lalandia, men badeland er bare ikke min favorit, så det blev hurtigt nedstemt.

Hvad med en lille weeekendtur til Sverige, hvor vi kan stå på ski - var min respons på Lalandia-forslaget. I Sverige var der ingen sne, så det var nok knap så sjovt!

Men spørgsmålet gjorde at vi ledte efter alternativer og til sidst fandt vi dette - Alpincenter Hamburg-Wittenburg.

Vi bestilte igennem Feline, og kunne komme afsted dagen efter, så det var bare med at pakke kufferterne, for det var billigt! Vi kørte tidligt fredag morgen og var fremme kl. 11 ved en meget stor metaltingest!
Hurtigt ind og klæde om (så hurtigt man nu kan med 3 små børn) hente ski og støvler og så var vi klar. Meget mærkelig fornemmelse at stå og tage skitøj på i 20 graders varme og så åbne en dør, og så er der 0 grader og sne.

Midt i hallen er der en stolelift og i den ene side er der en T-lift, så vi stod ikke meget i kø. Der er 2 bakker i hallen og nej, de er ikke verdens længste - men for børn af min størrelse (3, 5 og 8) var de rigeligt lange og stejle. Øverst oppe er der en øvebakke med et liftbånd i den ene side, som er nemt at komme op med, når man ikke er rutineret, så det er rigtig godt til nybegyndere. I den anden side  øverst er der en lille funpark, til dem der har lyst til det...

Når så børnene er trætte, så kan man i bunden af restauranten benytte sig af et stort legeland - det kunne ihvertfald få min trætte søn på 3 år til lige at glemme trætheden lidt...

Hotellet er i samme bygning, så det er meget korte afstande man skal gå med ski og støvler - og det betyder meget, når man har børn med.

Morgenmaden var ganske fin og buffeten er som en traditionel tysk buffet - man skal absolut ikke regne med gourmet, men der er noget for enhver smag.

Turen derned tager knap 4 timer, da det er på vej over mod Berlin. Vi bestilte 2 dage med hotel og all inclusiv. Her var inkluderet 2 hotelværelser til os 5, ski og støvler samt liftkort. Morgenmadsbuffet og frokost- og aftenbuffet fra kl. 11 - 21.30. Der er fri adgang til skibakkerne fra kl. 10 - 23 og legelandet lukker kl. 20.

Udenfor er der en stor legeplads og under selve skibakken er der en Go-cart bane
- så man er selv ude om det, hvis man keder sig...

Vi gav 3000 kr. for os alle 5 inkl. hotel, mad, ski, støvler og liftkort – og det var absolut pengene værd. Jeg synes det er alletiders sted til nybegyndere eller til familier med børn, så det kan klart anbefales – hvis du som jeg også er lidt træt af badeland!

Der er skiskole i hallen, så du har også mulighed for at få undervisning, hvis du trænger til lidt genopfriskning....

Vi tog ikke egne ski med og det er jeg glad for, for vi mistede vores ski af 3 omgange. Den ene gang forsvandt de fra hotellets skirum - så jeg tror ikke jeg ville risikere at medbringe egne ski. Det var ikke noget problem at få nye – men lidt træls at stå i kø igen, for at hente ski for 3. gang!

Skiferie indendørs - ja, det kan sjovt nok godt lade sig gøre! Alpincenter Hamburg-Wittenburg er et besøg værd og er helt klart med til at give en positiv hverdag hver dag...