torsdag den 22. august 2013

Mirabelle - kan man bruge den til noget

Vi har 2 mirabelletræer i haven. De første mange år vi boede her, var de kun til besvær - med alle de frugter der faldt ned og gjorde hele terrassen splattet. Men her de senere år har jeg brugt dem i stedet for - det er faktisk en wn-win situation. Jeg får ryddet terrassen og samtidig lækre sager.

Jeg har lavet saft, marmelade og grød. Et eller andet sted er marmelade og grød det samme, det handler bare om hvor meget man jævner det.

I går aftes sad jeg med dette glas. Mirabellegrød i bunden, lidt sukkerristet havregryn ovenpå og en klat cremefraiche på toppen. Lækkert.

























Mirabellegrød

En hel gryde fuld af udstenede røde Mirabeller
300 gr. sukker

Kog det sammen i 15-20 minutter og blend det. 
(Jeg bruger en stavblender direkte ned i gryden.)

Jeg laver det med vilje lidt for surt, da jeg godt kan lide smagen af det sure der møder det søde, når det bliver blandet med de søde sukkerristede havregryn. Smag på det og se om der er nok sukker i - ellers tilsætter du bare noget mere.

Og husk nu - det smager bare bedre i et flot glas end på en flad tallerken
- også selvom det bare er til dig selv...

Let og lækkert og det kan sagtens laves på en dejlig sensommerhverdag...


PS. Jeg har dårlig erfaringer med de gule mirabeller - så hold dig til de mørkerøde!


// Katrine



Ingen kommentarer:

Send en kommentar