mandag den 12. november 2012

Tradition eller ej...

Juletid er tid til traditioner og julefrokoster. Min egen tradition er at holde tøsejulefrokost sammen med min veninde Karina. I år holder vi julefrokost for 19. gang. Det startede for 19 år siden i en lejlighed i Skovgaardsgade. Her boede jeg med min veninde Karina, hvor vi havde et værelse hver og en fælles stue - selvfølgelig en stue med terracotta-farvede vægge hvor den sort/hvid plakat af bygningsarbejderne i New York hang, for det var jo toplækkert den gang.

Julefrokosterne i de år gik vildt for sig - den gang handlede det knap så meget om maden, men nok mere om de våde varer og dem fik vi rigeligt af. Koncepten er altid det samme: Det er den 2. lørdag i december, man medbringer hver sin lille ting til maden, sine egne drikkevarer og en gave til pakkeleg - for nogle traditioner skal der ikke ændres på. Denne julefrokost er generelt altid et stort højdepunkt for mig i december - både fordi jeg glæder mig til at se alle mine veninder, men også fordi jeg elsker at samles og holde fest. 

Nogle år har det været med dans på bordene kl. 9 pga. alt for meget snaps og andre år har det været stille og roligt - så man ved aldrig hvad dagen bringer. Der var også det år hvor politiet kom - heldigvis havde vi lige slukket for musikken og var på vej i byen - så de gik heldigvis hurtigt igen - det skal lige siges at det er mange år siden! Den gang kunne man jo ikke selv se, at vi larmende - men havde jeg haft os som naboer, tror jeg nu også der var kommet en lille klage eller to, for høje hæle på plankegulve i fuld dans - mon ikke det larmer bare lidt hos underboen!

I år satser jeg på dans kl. 10 - det behøver ikke nødvendigvis at være på bordene - men dans skal der nu til. Min veninde Camilla plejer nu at være ret god til det med snaps, men hun er gravid i år - så andre må træde til - for der skal være fest, det trænger jeg til.

Vi skiftes altid til at holde det og i år er det hos Karina. Det år jeg holder det hjemme hos mig - bliver julepynten altid lidt flottere, når der nu kommer gæster. Sidste år ledte jeg hele byen rundt efter græs-grønne kugler - for det var lige den farve jeg havde lyst til. Jeg fandt dem ikke og så må man jo selv lave dem - så jeg købte nogle af de billige julekugler i en umoderne farve og så købte jeg noget spraymaling og fluks havde jeg grønne kugler. Der var sne på det tidspunkt - så det var nemt at stikke en masse pinde i jorden og så tog jeg ophænget af kuglen og satte den på pinden og så kunne man spraye dem hele vejen rundt med det samme. Da de var tørre, hængte jeg neonfarvet snor i og hængte dem alle hen over bordet med hvide kugler ind i mellem. Det ser godt ud når man samler mange kugler på samme sted - fremfor en lille klasse i hjørnet. 
Ved godt jeg er lidt sær, at jeg gider male kugler for det - men når jeg først har sat mig noget i hovedet, så skal det være altså være sådan. Kompromiset er som regel ikke en mulighed - så hellere lade være.

Samtidig fik jeg jo også malet et par lysestager og et lille juletræ - som jeg så efterfølgende kunne bruge til værtindegave til min anden venindes julefrokost - så man kan lige så godt få det hele malet med det samme, når man først er i gang.






















I år ved jeg ikke helt hvad jeg ville have gjort - for der kommer de jo ikke hos mig, men jeg tror nu alligevel jeg vil lave noget lækkert med sælskind og neonfarvede kugler. Jeg skal nok love at vise det - hvis jeg får det lavet.

Nu nærmer december sig jo med hastige skridt og jeg glæder mig - for jeg tror ikke på julestress, det er noget man selv skaber. Det at købe julegaver skal gerne være sjovt - så der skal planlægning til. Jeg plejer som regel at få alle julegaverne købt på en lørdag og internettet er jo også kommet for at blive - så det er bare med at få bestilt. Drop julestressen og nyd at julen er på vej. Har du for travlt, så kræver det bare det lille ord NEJ - for det er kun dig selv der ved hvornår.

Det er dig der bestemmer over din egen julestress - også i hverdagen...


// Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar