fredag den 2. november 2012

Mad som selv voksne kan lide...


Jeg laver sjældent mad til mine børn - jeg laver mad til os allesammen! Jeg tror ikke børn bliver bedre til at spise, ved kun at få det de kan lide hver dag - så jeg laver det jeg kan lide. Selvfølgelig har børnene favoritter og jeg kan også godt lide spagetti med kødsovs og pizza - men det er ikke det der præger menuen hjemme hos os. 

Jeg serverer selvfølgelig heller ikke chili con carne så stærk, at de ikke kan spise det, men at det er lidt stærkt gør ikke noget. Jeg tror de kloge siger, at man skal smage på noget 10 gange, før man kan bedømme om man kan lide det eller ej. Det betyder sommetider, at mine børn ikke kan lide det der bliver serveret. Der er som regel en ting på bordet de godt kan lide og så må de nøjes med det, men nysgerrigheden vinder som regel over kræsenheden (som de jo faktisk ikke ved de har, for de har ikke smagt på det) og efter et stykke tid spørger de som regel, om de må smage alligevel. 

Igennem årene er de blevet meget bedre til at spise meget forskelligt og vi har også lavet den regel hjemme hos os - at man siger ikke hvad man ikke kan lide - men man beder kun om det man godt kan lide. Det smitter nemlig hjemme hos os. Har min søn først udtalt sig om hvad han ikke kan lide, så kan min datter lige pludselig heller ikke lide det, men når de så ser lillebror skovle det ind - så må de overgive sig til nysgerrigheden og som regel finder de ud af, at det meste mad smager faktisk godt. 

Selvfølgelig skal de også have vitaminer og grøntsager - så igennem årene har jeg lavet flere kompromiser med maden - så vi alle kan og vil spise det. Gulerodssalat med revet gulerødder og rosiner kender de fleste - det er noget af det som de fleste børn kan lide, men for mig bliver det lidt kedeligt i længden - derfor har jeg lavet min egen version.













Gulerodssalat med æble

  • revet gulerod
  • æbler i tern
  • soltørrede tranebær
  • hakkede mandler

Denne salat er nem at lave og jeg tror de fleste børn (og voksne) vil kunne lide den - også på en hverdag...


// Katrine


Ingen kommentarer:

Send en kommentar