fredag den 12. april 2013

Janteloven regerer stadig....

I går blev jeg anerkendt - og hvor er det en dejlig følelse, så tak for det Helle - det betyder mere end du tror. 

Anderkendelse er vel en af de største motivationsfaktorer der findes. Jeg er ikke specielt god til at modtage den - og har I flere år taget mig selv I, at glemme at sige tak for rosen - og det er jo ret dumt! Hvis ikke man anderkender, at man bliver anderkendt - så kan man jo heller ikke forvente at dem der anderkender, gider at gentage anderkendelserne - så lad os endelig anderkende hinanden. 

Et eller andet sted ligger janteloven jo og lurer på os alle - for man skal jo ikke tro man er noget!

Jeg tror jeg er noget - jeg er Katrine Minke Mikkelsen. 

Er det så mere end andre - nej, men jeg er anderledes end andre, for vi er ikke ens. Og ja, jeg er positiv, bruger masser af tillægsord og fortæller med glæde om mit liv og hvad jeg laver. 
Er det så pral?
Er jeg for selvglad?

Ja, nogle vil nok sige ja - men jeg er jo faktisk bare som jeg er. Jeg er før blevet gjort opmærksom på at min selvtillid ikke fejler noget. Tværtimod. Men er det forkert?
Jeg kan ikke sige hvad min mor og far har gjort for at lære mig det - men de har lært mig, at jeg skal klare mig selv - og måske er det det at prøve alting selv der giver selvtillid - for kun ved at prøve finder man ud af - at man kan mere end man tror. 

Der er altid for lidt og for meget - og man kan altid diskutere hvor grænsen er. Vi har sikkert mange af os siddet foran skærmen, når Blachman havler de unge ned, som ikke kan synge. Deres selvtillid har været i top - de troede de kunne synge, men den anerkendelse de har fået er måske fra deres mor og far - som jo synes deres lille pusling kan alt. Vi ser For Lækker Til Love - og havler dem ned, fordi de synes de er alt for lækre. Hvad er det der gør, at vi synes det er sjovt at se på det negative - vi venter på at de skal dumme sig og være dumme at høre på. Er det så vi kan hævde os - og fortælle os selv, at vi ihvertfald er meget klogere og smukkere eller???? Jeg kender ikke svaret - ved bare, at jeg også nyder at se Amalie dumme sig samt grine af dem der ikke kan synge i Xfactor. Jeg ved ikke hvorfor - men måske skulle vi anderkende alle lidt mere.

Lige anderkendelse er lige det jeg læser om for tiden på mit akademifag. AI (Apreciate Inquiry) - som kort fortalt går ud på, at man tager udgangspunkt i det der fungerer - frem for altid at fokusere på det der ikke fungerer. Jeg tror det virker - lad os fokusere på positive ting. Jeg kan ihvertfald mærke at vi danskere går imod janteloven - det går ikke stærkt, men jeg tror det bliver bedre.

Vi er alle noget - meget mere end vi tror...og selvfølgelig også i hverdagen
- jeg ved ihvertfald at der er én der elsker min blog og det er da fantastisk...


// Katrine


Ingen kommentarer:

Send en kommentar