mandag den 25. marts 2013

Lakrids, lakrids, lakrids...

Jeg elsker lakrids og har altid tænkt at det trods alt var lidt mindre fedende end chokolade - og hvad sker der så? De opfinder chokolade med lakrids - og det har jeg så været tilhænger af lige siden. Johan Bülow har lavet alverdens udgaver og fælles for dem alle er at de er helt vildt lækre og helt vildt dyre - bortset fra 1 ting - Raw Liquorice Powder, den synes jeg absolut er pengene værd. Det er alt det andet også - men der er jeg nok bare for nærig....

Denne æske med lakridspulver fra Bülow har jeg brugt i mange ting - især desserter og hver gang synes jeg, det smager fantastisk. Så hvis du elsker lakrids - så er det bare med at ekperimentere dig frem.

Forleden var jeg ude ved min veninde Stine og hun havde købt hjemmelavede Marcipanæg - og ja, der var den igen - lakridsen. Lakridsmarcipan med hvid chokolade - uha det smager godt. Vi 4 tøser blev hurtigt enige om, at lakridsen netop gjorde, at det ikke blev så kvalm og man så derfor kunne spise mere. Det grinte vil lidt af - for nogle gange er det nok godt at stoppe inden man får det skidt - men svært når nu det smager godt....

Ja, med dem i baghovedet og mit lakridspulver hjemme i skabet - var det tid til at lave påskeæg. Jeg lavede både nogle med lakrids og nogle uden - for min mand har ikke helt den samme passion for lakrids som jeg. Efter at have smagt dem, måtte han nu give mig ret - de er bare lækre...


Lakrids påskeæg

200 gr. marciapan
Ca. 1 spiseske lakridspulver 
Hvid chokolade til overtræk

Marcipan og lakridspulver æltes sammen, formes til æg og overtrækkes med hvid chokolade. Et lille drys på toppen gør det nemt at kende dem med lakrids.

















Nu må vi se om de holder helt til påske - påsken er ihvertfald en god undskyldning for at spise påskeæg.

Solen skinner udenfor - så tiden er forhåbentlig også snart kommet til is på Marselisborg Havn og gad vide hvilken is jeg foretrækker?. Min favorit er selvfølgelig en pindis med Lakridsis og hvid overtræk.
Måske skulle man eksperimentere lidt med lakridsparfait eller måske kyskager med lakrids? I hører nærmere, hvis det bliver en succes...

Dejlig nemme påskeæg - både til børn og voksne, og så på en dejlig mandag...


// Katrine






Ingen kommentarer:

Send en kommentar