tirsdag den 26. marts 2013

Når andre kan - så kan jeg også....

Hvad skal vi have at spise mor? 
Aftensmaden er altid det store spørgsmål hjemme hos os. Og ja, nogle gange er mors hoved tømt for ideer - og det kan også være lidt kedeligt at træde rundt i de samme 20 retter. Når man så spørger: Har I nogen ideer til hvad vi skal spise i morgen? Så kommer der ikke rigtig noget svar - andet end nogle af de vante retter. så jeg har bestemt mig for at, der nu skal nye retter ind i hverdagen..

Vi elsker fisk og derfor var min mission at finde en ny fiskeret og som sagt - så gjort...


Fish and chips m/ kryddermayo og spidskål















Fish
Fisk i små stykker paneres i æg og en blanding af rasp, salt og knust cornflakes. Fish and chips er normalt lavet på torsk - men jeg brugte Hvilling. Du kan også bruge lyssej.
(Brug ikke Pangasius - de er opdrættet i vand med medicinrester og kemikalier - se link her)

Fiskestykkerne steges i friture, for mit vedkommende - en gryde med olie i.
Vær opmærksom på, at olien ikke er alt for varm, for så bliver de for hurtigt brune/sorte og derved bliver fisken indeni ikke helt gennemstegt.



Chips
Kartofler, gulerødder og rødbeder skæres i både. Hæld dem i et fad og tilsæt et par spskf. olie og vend det rundt, så olien fordeles. Drys med salt. Bages i ovnen 1 time ved 200 grader.


Kryddermayo
2 æggeblommer (ikke for kolde)
1 1/2 - 2 dl. olie (smagsneutral)
1 tskf. eddike
Citronsaft
Salt
1 presset hvidløg
Chili
Paprika


De 2 æggeblommer røres sammen med elpisker. Tilsæt olien i en tynd stråle samtidig med at du pisker videre. Lige så stille bliver det tykt - og når du har den rette konsistens er mayonnaisen færdig. I nogle opskrifter tilsætter de også lidt sennep - men det bryder jeg mig ikke om, så det har jeg undladt.
Tilsæt resten af ingredienserne, rør rundt og stil på køl.

Det er første gang jeg har lavet mayo - men absolut ikke sidste. Nogle gang skal man bare tænke - når andre kan, så kan jeg også - og ja, det var jo faktisk ikke så svært.

Mht. æg - så lever jeg livet farligt, for jeg bruger ikke pasturiserede, men vil du være helt sikker på, at der ikke er salmonella i, skal du bruge pasturiserede æggeblommer. 
Æggene må ikke komme direkte fra køleskabet - men må gerne lige have stået på bordet et par timer inden - ellers kan mayonnaisen godt skille.


Spidskålsalat
1 spidskål
2 æbler
2-3 dl. cremefraiche
Saften fra 1 halv citron

Spidskålet skæres i strimler. Æblerne skæres i små tern. 
Det hele blandes i en skål med cremefraichen og citronsaft.



Har du familiemedlemmer, som ikke er så vilde med fisk - så er dette en god introduktionsret. Min søn udbrød med det samme: Jubii, skal vi have fish and chips? Og så udbrød han efterfølgende: Det der kan jeg ikke li' - og pegede på mayonnaisen, men han endte med at spørge om der var mere, da han først havde smagt det og havde tømt det sidste ud af skålen! Senere kom min datter og søn endda op at diskutere, om hvem der skulle have det sidste salat - så salaten er også børnegodkendt.

Måske kan du bruge lidt ideer herfra til din hverdag - denne ret er ihvertfald en tilføjelse til vores hverdag...



// Katrine


Ingen kommentarer:

Send en kommentar