fredag den 10. maj 2013

Er græsset altid grønnere....


I danmark er dit job lig med din identitet. Det først spørgsmål vi altid stiller er: Hvad laver du? For på den måde lærer man personen at kende - men gør man nu det? For man er vel mere end sit job. Det første spørgsmål kunne jo i stedet være: Hvem er du så?

Når man så ikke rigtig trives i sit job eller bliver ledig - så er et nyt spændende job det eneste man kan fokusere på - og ja, det er fordi der er noget man mangler. Jeg har tit været misundelig - nu er misundelig lidt et grimt ord - men jo jeg har nu været misundelig og tænkt: Nu sidder jeg her med 3 børn og hvad kan jeg? Når jeg hører om andre der har spændende udfordringer på deres arbejde og det hele lyder super flot - men længere henne i samtalen kan man jo tit fornemme, at så er der måske noget andet der ikke helt fungerer. For har du enormt travlt på dit arbejde - vil du gerne have det lidt mindre stressende. Har du ingenting at lave - savner du udfordringer. Har du intet job - vil du gerne have et osv. osv.
Det vi mangler vil vi gerne have og det er helt naturligt - men nogle gange tager det måske overhånd? For behøver det man mangler, at betyde så meget?

Jeg havde en lærer på erhvervsakademiet, og han var gået den modsatte vej. Han havde haft firma, masser af udfordringer og det hele kørte på skinner - indtil han en dag indså, at hele hans liv var gået med arbejde, arbejde og arbejde. Så nu har han købt et nedlagt landbrug, arbejder som lærer og har nu fået tid til sine børn, rode med gamle biler og fodre sine økologiske gæs. Nu lever han livet som han gerne vil.

Vi tror altid at græsset er grønnere på den anden side. Når jeg fortæller jeg er grafiker, så er der mange der siger: Ej hvor spændende. Hvor jeg så selv tænker - at så spændende er det nu heller ikke. Jeg kan jo finde på at sige præcis det samme, når andre fortæller hvad de laver. Alle jobs har som regel en bagside - men nogle gange skal man kigge på det der fungerer, frem for det der ikke fungerer.

Jeg er flere gange de sidste par år blevet introduceret for LIVSHJULET. Der er egentlig ikke så meget hokus pokus over det, men det kan nogle gange være med til at give den erkendelse, der skal til. Nogle perioder kender man sig selv rigtig godt og andre gange trænger man til at se det hele i et andet perspektiv.

Jeg har lavet et eksempel på et livshjul her. Du kan tegne det for dig dig selv og prøve selv - måske er dit liv slet ikke så skidt alligevel – ofte fokuserer vi bare på det der ikke fungerer, fremfor det der fungerer.



















Dette her er blot et eksempel. Fremgangsmåden er, at du tænker over hvert emne på et tal mellem 1 og 10. 1 er lavest og 10 er højest. Tænker du 10 fylder du den helt ud - 1 så er den næsten ikke fyldt ud.

Er du barnløs og gerne vil have børn, er den nok ikke ikke særlig høj på BØRN.
Er du vild med din partner og nyforelsket vil PARFORHOLD nok være helt fyldt ud. Har du et krævende job og arbejder meget vil KARRIERE være helt fyldt ud, men det kan være du føler, at der ikke er meget tid til familie og venner og derfor vil FAMILIE OG VENNER næsten ikke være fyldt ud.

Det ideelle menneske ville have et livshjul der er fyldt helt ud på alle kanter - men jeg er ikke helt sikker på det findes. For måske er der noget du ikke har lyst til bruge livet på. Jeg tror alle vi har alle et eller andet der kan forbedres. Der kan være stor forskel på hvornår du udfylder dit livshjul. Den ene dag har du proppet dig med kage og slik og derfor vil FRITID måske være i bund, fordi du aldrig synes du har tid til motion. 3 måneder efter har du måske løbetrænet meget og tabt nogle kilo og derfor, vil den nok være lidt højere - fordi du netop har prioriteret det og måske er HELBRED også blevet en del højere. Dit Livshjul ændrer sig hele tiden og derfor anbefales det, at man laver et Livshjul hver 3. måned. 

Husk at tænke over hver del. Det er ok at den er lav, hvis det ikke er noget du har lyst til at bruge tid. Det, at den er lav i en del, behøver ikke være negativt. F.eks. kan det jo være, at du ikke har lyst til at få børn – så er det helt fint at den er lav på børn. 

Der er helt sikkert mange der forstår at leve det gode liv - men der er også mange som får stress over, at de ikke leve op til alle de krav der stilles. Men hvis krav er det, man ikke kan leve op til - for vi bestemmer vel selv eller gør vi?

Min erfaring er, at den sidste der erkender at man har et problem, er som regel en selv. Så Livshjulet kan være et værktøj som kan hjælpe til med erkendelsen af hvordan det egentlig går. 

Mit Livshjul er på nuværende tidspunkt lavt på KARRIERE. Jeg keder mig og mangler udfordringer, men til gengæld er jeg meget høj på PERSONLIG UDVIKLING, da jeg igennem de sidste mange år har gået på mange kurser, efteruddannelse og nu aftenskole. Jeg kunne sagtens sætte mig ned og være ked af, at jeg ikke føler jeg har et spændende og udfordrende job - men jeg vælger i stedet at fokusere på alt det andet i mit liv, der fungerer. Hele livet vælger man fra og til. Jeg vil både aftenskole og motion om aftenen for tiden og det går da klart ud over mine venindebesøg. Jeg har valgt at denne periode er det ok - men jeg synes selvfølgelig ikke at perioden kan vare i et år, så når jeg har været til eksamen i juni, så vil jeg igen prioritere veninder højt. Det handler om at prioritere og hvile i det man gør. Jeg gør kun mit bedste og det gør du vel også - og så kan man vel ikke forlange mere - heller ikke på en ganske almindelig fredag som i dag....

Lev dit liv - jeg er sikker på du gør dit bedste og nej, græsset er ikke grønnere hos naboen!

// Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar