fredag den 24. maj 2013

Får stressen også fat i dig....

Vi er gode til at snakke om stress i danmark. Flere og flere går ned med stress - jeg kender efterhånden mange som har været ramt af det og det er absolut ikke sjovt.

Jeg kan godt sige højt, at jeg er stresset - men det er nok nærmere travlhed og har du for travlt i alt for lang tid - så kommer stressen snigende og den sidste der opdager er tit dig selv.....så det er jo med at tage det i opløbet inden det udvikler sig...

Jeg har aldrig prøvet at gå helt ned med stress - men jeg har da i perioder haft så travlt, at jeg ikke rigtig kan holde styr på mine tanker, de negative tanker myldrer ind fra højre, alle aftaler er uoverskuelige og hverdagen er ikke nødvendigvis særlig sjov! 
Jeg har fundet min kur, til at igen få overblik, tænke positivt og få styr på alle aftaler - det er ret simpelt og jeg må jo give Chris McDonald ret - for det er MOTION!

Og så igen - for er det nu så simpelt? Man skal jo også have tid til at dyrke motionen og det er ikke altid let hjemme hos os. Nu har vi lige været på ferie og på ferie har man masser af tid til en løbetur - ovenikøbet dem med overskud med flot udsigt over havet. Nu er vi hjemme igen og så melder hverdagen sig. Efter arbejde er der madpakker der skal smøres og huslige pligter står på programmet - og hvor står motionen på listen? 

På min liste er den højt oppe - for ellers kører det bare ikke hjemme hos os. Kommer jeg ikke ud og motionere, så bliver jeg i dårligt humør - skælder mere ud og bliver sur på min mand over at han har tid til at motionere - når jeg nu står her palle alene i verden med hele ansvaret for at hele familien fungerer. Ja, de negative tanker tager let overhånd. For nej, jeg står jo selvfølgelig ikke alene med hele ansvaret - men mine tanker er lidt som et puslespil som ikke vil samles!

I aftes havde jeg rigtig meget om ørene - så motionen blev nedprioriteret, for min mand kom først hjem kl. 21.30 fra hans 15 km. Vi har flere arrangementer på progammet denne weekend - så det eneste jeg kunne fokusere på var, hvor irriterende det nu var at jeg ikke fik trænet i denne weekend, at jeg også ser alt for fed ud i den kjole jeg skal have på, at vi slet ikke har tid til at holde Nikolajs fødselsdag og hvornår skal vi nu også få tid til at holde min fødselsdag, hvad nu med Nikolajs operation i næste uge, hvornår skal jeg lave min eksamensopgave, hvornår mon Lukas kan få dræn i igen, hvornår skal jeg pakke ud, hvornår skal jeg vaske alt tøjet fra ferien osv....

Det er jo ikke fordi jeg har haft travlt på det sidste - vi er jo lige kommet hjem fra en uge med afslapning, men min hjerne fungerer bare ikke uden motion. Så i morges gjorde jeg noget vildt - jeg stod op før tid og løb en tur! Believe me jeg er virkelig ikke morgenmenneske. Efter 1 km begynder hele mit indre puslespil af blive samlet og da jeg kom hjem var der styr på det meste. Måske sad den kjole egentlig meget godt og så fed er jeg jo heller ikke, og vi kan da holde Nikolajs fødselsdag for klassen den fredag, operationen skal nok gå og mens han slapper af efterfølgende kan jeg skrive på eksamensopgaven, vi har jo en tid ved ørelægen mandag - så det skal nok snart blive bedre, det går nok med en stor tøjvask - det dør vi ikke af.......puslespillet går op og jeg bliver glad igen!

For mig er travlhed og stress negative tanker - tanker som man ikke kan få kørt over på de positive baner og for mig er motionen kuren. Jeg ved, at når jeg begynder at blive lidt smågnaven, bliver irriteret over småting og i det hele taget bliver lidt utilnærmelig - så er det tid til motion! Og nej, jeg skal ikke lige vaske tøj, rydde op, lave mad med mere først - jeg skal bare af sted! For alle de ting, når jeg på den halve tid med godt humør i stedet når jeg kommet hjem.

Kan man blive afhængig af motion? Ja, havde du spurgt mig for 5 år siden havde jeg grinet og sagt nej - men efter jeg vi fik det sidste barn (for det bliver det sidste) har jeg lært mig selv og min grænse bedre at kende og kan se og mærke mine egne signaler bedre. Så hvad kan jeg sige (her fristes man til at sige boller fra Kohberg) - motion skal der til for at holde mig kørende.

Der er noget jeg burde, der er noget jeg skal og der er noget jeg vil. Det jeg vil prioriterer jeg nogen gange højere end det jeg skal - for så er jeg hende den glade positive Katrine som jeg gerne vil være og så går det nogen gange ud over oprydning med mere, men det er der ikke noget at gøre ved - for jeg har bestemt, at jeg vil være glad og tilfreds!

Motion kan være mange ting. Gå en tur, løbe, svømme, cykle. fitness, øvelser hjemme på gulvet - det der er vigtigt for mig er, at du får pulsen op - højt op - helt der op hvor du er så presset, at det eneste du kan tænke på, er det du laver i lige det øjeblik - det er lige i det øjeblik min indre harddisk bliver slettet og så starter den på en frisk med dejlige positive tanker...

Det var en del af opskriften på min positive hverdag - måske er det noget andet der virker for dig, men har du muligheden så prøv min kur - det virker!

Burde du, skal du eller vil du? Det er dig der bestemmer...


// Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar