fredag den 3. maj 2013

Koldskål og søde pi'r i sommerkjole...

Solen er fremme. Temperaturen stiger. Der lugter af kul og grill i hele kvarteret - så mon ikke det er tid til koldskål! Vi har ihvertfald fået koldskål til dessert her til aften, så vi satser på at varmen er kommet for at blive. Der var godt nok rimfrost på naboens garage i morges - men i morges er jo lang tid siden og lige nu skinner solen fra en skyfri himmel og hvor er det bare skønt!

Jeg elsker koldskål. Der er rigtig mange forskellige former at lave koldskål på. Min mor blander flødeskum i, andre pisker æg og sukker sammen og blander det med kærnemælk og andre køber den færdigblandet fra køledisken. Flødeskum er knap så sundt og det er lidt besværligt at piske æg og sukker og min mand kan ikke lide mad med citron- eller orangesmag - så den fra køledisken duer heller ikke, for de har som regel tilsat citron.

Så jeg har fundet min egen lille opskrift på en hurtig koldskål, som er nem at lave og lidt sundere..



Koldskål

1 liter A38
1 liter kærnemælk
1-2 spsk. sukker
1-2 tsk. vanilie (Jeg bruger vaniliepulver fra Urtekram, men vaniliesukker er helt fint)

Bland det hele i en skål med et piskeris og koldskålen er serveret.

Server det med kammerjunker, jordbær eller som en lille milkshake med sugerør.





















Vi kan lige afslutte med et lille vers af Koldskålsangen - som er et stort hit her i huset:


Ey-yo!
Der dufter af koldskåle,
Og jeg spiser meget mere end jeg kan tåle,
Har lært af Ole Henriksen,
Hvis man smører det ud på kroppen får man flot hud af dén!

Jeg kan nu ikke anbefale det, for jeg har ikke prøvet det endnu - men spise det, det kan man og selvfølgelig også på en dejlig hverdag med blå himmel og sol....

// Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar