fredag den 14. juni 2013

Eksamen...

Jeg har taget fri i dag. Jeg har eksamen på mandag og nu er det ret mange år siden, jeg sidst var til eksamen - så jeg havde brug for lidt ro til at forberede mig....

Når jeg tænker på ordet: EKSAMEN, får jeg indre billeder af Ramasjangskolen, som danser ned igennem gangen, men jeg er ikke helt sikker på det bliver så festligt – men nu har jeg ihvertfald forberedt mig på en mere festlig og sjov måde...

Alle de kurser jeg har taget de sidste par år - har ikke krævet andet end at jeg mødte op, så lige pludselig skal jeg tage mig sammen - for nu er det alvor! Mærkeligt nok, så har jeg det helt fint med det. Jeg er egentlig ikke nervøs for eksamen. Måske er det min erkendelse af, at der er værre ting i verden end denne eksamen, eller også kommer nervøsiteten først lige før jeg skal ind – det må tiden vise...

Måske kunne jeg også danse ind, mens jeg nynner: De de dee de de, de de de de og danse a la Jacob Riising? Eller måske ikke...

Jeg har det sidste halve år været ret fascineret af grafisk facilitering. Grafisk facilitering er et referat – bare med tegninger i stedet for ord. Her foregår det direkte mens man holder mødet og tegneren skal være ret skarp på at lytte, reflektere, sortere og tegne. Jeg tager hatten af for de gode tegnere, for det ser vildt godt ud og for en meget visuel type som mig selv – er det fantastisk. Jeg skulle have været på et kursus i dette, men desværre måtte jeg melde afbud pga. en rund fødselsdag – så er det jo heldigt at vi har youtube og Google, og så min vilje der siger: Når andre kan – så kan jeg også!
Her er blandt andet en af de videoer jeg har afluret lidt fra: 7 elements to graphic facilitating

Og som sagt så gjort - i dag har jeg lavet noter a la grafisk facilitering til eksamen. Jeg kunne også vælge at lave det i Powerpoint eller noget lignende – men jeg tror mere dette er mig. Sjovere og lidt anderledes - det passer nok meget godt på mig!

Lige en sidebemærkning:
Bruger du tit Powerpoint - så kan jeg kun anbefale at skifte til PREZI. Du kan bruge det gratis med offentlig tilgang - dvs. at alle kan se dine præsentationer - så hvis du bruger den gratis udgave, skal du lige overveje om det er noget offentligheden må se. Det er meget nemt at bruge og det har nogle effekter, som Powerpoint slet ikke kan hamle op med – så dine præsentationer bliver lige 50% bedre. Kig især på zoomfunktionen. Læs mere her: PREZI.com

Hvad siger du? Hvad ville du helst foretrække – et skrevet referat eller en tegning a la denne? 




















Og nej, jeg er ikke god til at tegne – dette er noget som alle kan. Selvfølgelig er der nogle som er bedre til at tegne end andre, men hovedsagen er at meningen kommer frem og at du har lyst til at tegne...

Denne tegning kræver selvfølgelig lidt forklaring – som jeg selvfølgelig giver til eksamen, men jeg håber den viser at jeg har været igennem en proces og på vejen har jeg haft en masse overvejelser og truffet nogle valg. Denne tegning giver mig noget at tale ud fra og så føler jeg ikke, jeg kigger ned i noter hele tiden – for her kan jeg netop invitere lærer og censor med ind i mine noter.






















Og her får man forhåbentlig indtrykket af, at denne her er med virksomheden i fokus. 

Ved ikke rigtig om jeg skal være bekymret over jeg ikke på nuværende tidspunkt er nervøs – måske er det også fordi jeg i dag lige har fået bevilget 20.000 kr. til næste fag fra Kompetencefonden - så, jo humøret er højt lige nu... 
(Går du selv med tanker om efteruddannelse, så tjek lige din arbejdsgiver om de betaler til en kompetencefond - der sker aldrig noget ved at søge, det værste du kan få er nej!)

Vildt sjovt at tegne, hvor tit gør man lige det. Det er ihvertfald ikke sidste gang...

At forberede mig til eksamen, var slet ikke så slemt på denne måde og så oven i købet på en hverdag...



// Katrine

Ps. Kryds lige fingre på mandag – det kan jo være, at censor ikke er helt lige så glad for tegninger som mig...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar