fredag den 21. juni 2013

Hvad er kunst...

Det er for mig svært at svare på, så jeg Googlede det og her er noget af svaret fra Wikipedia..
For at der kan være tale om kunst, er der tre ting, der skal være sande:

  1. Artefakt
  2. : Der skal være tale om et artefakt.
  1. Intentionalitet
  2. : Artefaktets intentionalitet skal rumme intentionen om at være kunst.
  1. Primær egenskaber
  2. : Artefaktets primære egenskab skal være den kunstneriske.

Ja, og så er jeg nok ikke kunstnerisk nok - for Artefakt er ikke lige et ord jeg kender, men igen er Wikipedia hjælpsom: En klassisk definition af ordet ”artefakt” er et menneskeskabt objekt. Denne definition skal ikke bestrides; blot skal det påpeges at ”objekt” ikke kun skal forstås som en fysisk ting, samt at ”menneskeskabt” her ikke vil blive forstået i den håndværksmæssige forstand, men i en mere abstrakt intentionalitetsmæssig forstand


Og så er min fremmedordbog åbenbart ikke stor nok - for jeg kender heller ikke ordet
INTENTIONALITET og igen kan Wikipedia heldigvis hjælpe: 

Intentionalitet kan være mange ting. En klassisk måde at arbejde med intentionalitet indenfor kunst er, at se på den æstetiske reception. Nu kan vi diskutere afsenderens hensigt med sit værk – hvad der ønskes kommunikeret; hvordan det kommunikeres; hvilkenimplicit modtager og afsender, han arbejder med, osv. En sådan intentionalitet er en kompliceret størrelse at arbejde med.
Simpel intentionalitet: hensigten må være til stede Vores intentionalitet er langt mere simpel: Den skal blot bruges til at besvare spørgsmålet, om det pågældende artefakt blev skabt, tilvejebragt og/eller fremstillet som kunst, eller om det ikke gjorde. Har der været ønske om at skabe kunst, så er der tale om kunst. Der er altså tale om kunst, hvad enten vi har at gøre med P.S. Krøyer, Marcel Duchamp eller Lars von Triertolvtonemusikgadeteater eller hestelunser i syltetøjsglas.

Så min fortolkning af kunst er efter der her nok:
Kunst skal være menneskeskabt og 
med den intention om at det skal kunst!

Nu var jeg i forrige uge ude og se Sculpture by the Sea og jeg er vild med konceptet, men der er stor forskel på hvad jeg synes er kunst. Når man kommer hen til et stort hul fuld af skrald og der så står en gravko ovenpå - så er jeg mildest talt ikke vildt imponeret! Mine tanker er nok bare, sikke noget lort – og det kan jo være at det har været intentionen fra kunstneren, det kan man jo kun gisne om....
Vender man sig så om, så står der er en masse plastickasser stablet oven på hinanden. De nederste er fyldt med sand, næstnederste række lidt mindre... og så videre op til den øverste som er tom. Ja, her må jeg nok også gå til bekendelse - det har intet med kunst at gøre, hvis du spørger mig. Men ift. min fortolkning - så er det menneskeskabt og med den intention at det er kunst, ergo er det kunst!

Her er til gengæld masser af eksempler på flot og anderledes kunst...















En masse snore i forskellig farve - giver en flot effekt...















Og her kan man jo godt være i tvivl om hvad der er mest kunst 
- selve skulpturen, min nye blå taske fra Mallorca eller billedet af mig der foreviger det....?





De her 2 skulpturer synes jeg var vildt flotte - de står lige ved Ballehage...



Her er der virkelig tale om noget der har taget tid – lidt imponerende...



Om det er lavet af Krøyer-kugler ved jeg ikke, men faktum er at når du står oppe i skoven - så kan du se motivet af Krøyer i dette flydende kugletæppe...










Og sådan stabler man brænde...




Disse 2 glasplader er også ret sjove. Hver plade har raster på sig (små prikker i linjer) og ved at man stiller dem bagved hinanden så danner de moire (en form for mønster, som man man meget gerne vil undgå i trykning), men her er det gjort helt bevidst...




Denne her trækker man på smilebåndet af – for det skal forestille en satellit der er faldet ned og har lavet en lang revne og hul i jorden...

Alt i alt en oplevelse, som jeg synes man skal benytte sig af. Sculpture by the Sea er ved Tangkrogen og ud til Ballehage fra den 1- juni til den 30. juni 2013 og det er gratis, så der er ingen undskyldning for ikke at komme af sted. 

Min veninde og jeg havde droppet cafeen denne aften og brugte derfor aftenen på denne dejlige måde. Mine børn og min mand havde været der tidligere på ugen og var også meget interesseret i det og synes også det var sjovt – så der er ingen undskyldning. Dette er for alle, store som små, mænd og damer, gamle og unge...

Har du kun kræfter/lyst til at gå den ene vej, så sejler der en færge fra Marselis Lystbådehavn og til Ballehage hver dag i hele perioden. Program-butikken havde desværre lukket da vi kom (lukker kl. 20) - for jeg kunne godt have brugt et program. Jeg er nødt til at komme derud igen - for jeg fik ikke det hele med første gang. Man skal også gå op af trappen ved Ballehage – for der er også flere installationer/skulpturer oppe på toppen og havde jeg haft programmet havde jeg nok læst mig frem til det...

Der er 64 skulpturer, så der er lidt for enhver smag – vil du læse mere, så kan du klikke her: www.sculpturebythesea.dk

Og husk – man kan sagtens gøre det på en dejlig skøn hverdag og bor man tæt på, så kan man jo gøre det igen på en anden dejlig skøn hverdag....


// Katrine










Ingen kommentarer:

Send en kommentar