torsdag den 27. juni 2013

Hvad skal vi spise i aften...

Jeg ville ønske at jeg var den type der lavede madplaner - hvor ville det være nemt! 
Jeg har prøvet flere gange, men efter den første uge - så er vi tilbage i samme rille igen. Jeg handler næsten hver dag og tænker sjældent over hvad vi skal have, før jeg står og kigger ned i køledisken.

Jeg ved, at det både giver færre timer til indkøb (det vil sige mere tid til noget andet) og man sparer også penge ved det. Det er jo ret gode argumenter - og jeg kan også sagtens se fornuften i det, MEN (nu kommer det) de få gange jeg har prøvet at lave denne madplan, så kan I jo selv gætte hvem der kommer med forslag til hvad vi skal spise! Det gør jeg, jeg og jeg. Nogle gange er hovedet helt tomt eller også er tankerne bare på noget andet - og så får jeg først ideen til hvad jeg skal lave, når jeg ser en grøntsag eller et stykke kød. Så heldigvis bliver mine børn større for hver dag - for de er nu begyndt at sige andre retter end spagetti med kødsovs, når jeg spørger hvad vi skal have at spise i morgen! 

Så hjemme hos os er det mig der bestemmer menuen og nogle gange i samråd med mine børn - for min bedre halvdel har sjældent nogle forslag. Det gør at det bliver lidt de samme retter, der kører igen og igen. Ikke at de ikke er gode, men nogle gange trænger man til fornyelse...

Her er en af mine hverdagsretter - måske kan den give dit køkken lidt fornyelse og tilbehøret er nyt for mig...

Retten hedder portetærte på pastabund og det er lidt et mærkeligt navn - for det er ikke rigtig en tærte og pastaerne ligger ikke kun i bunden....men det er nu dens navn!











Porretærte på pastabund

1 ps. pasta  skruer / penne (hvad du har)
10 æg
5-6 dl. mælk
2 pk. skinke i tern eller bacon
1 blomkål
4-5 store gulerødder
3 porrer eller 2 løg
Salt og peber

Lidt revet ost - gerne lidt af den stærke, det giver god smag


Skræl og riv gulerødderne
Skær blomkålet i små stykker og  skær porren i skiver
Kog pastaen med blomkålen - porren skal lige koge med de sidste 2 minutter

Det hele samt skinke hældes i et ovnfast fad og blandes rundt.
En sammenblanding af piskede æg og mælk hældes over og drys med ost øverst.
Husk salt og peber!

Bages i ca. 45 minutter i ovnen ved 200 grader.

Denne portion er nok til os fem i 2 dage - og så er det dejligt nemt, når det kun skal varmes dagen efter! 

Denne ret kan laves med de grøntsager du lige har. Mine børn er ikke vilde med blomkål og på denne måde opdager de ikke det er i. En rigtig nem og børnevenlig ret.

Tilbehør

Tilbehøret er spidskål. Min veninde fortalte hvordan hun var helt bidt af det for tiden - så det måtte jeg prøve og det har jeg ikke fortrudt...

1 spidskål skæres i strimler og svitses i 5 minutter på panden - drys med salt og serveres lunt. Vil du gøre det ekstra lækkert så tilsæt frisk hvidløg under svitsningen...
Meget enkelt og det smager vildt godt.

Ja, det er ikke den dybe tallerken der er opfundet igen - men nogle gange er det de små ting der skal til for at få en positiv hverdag...


// Katrine


Ingen kommentarer:

Send en kommentar