mandag den 17. december 2012

Nissen kommer...

Min søn Nikolaj på 7 år - kom hjem i går fra en dejlig dag hos farmor. Dagen havde stået på julebag med mere og de havde rigtig hygget sig. Med sig havde han en lille pose med hemmelige gaver, som skulle stå på hans værelse - og det var selvfølgelig helt ok.

De blev lagt i seng som de plejer og hjemme hos os er det kl. 7.30 - for vi skal altid tidligt op. Kl. 23 går jeg op i seng og ligger mig og nyder at se Sex in the city, men pludselig pusler det i gangen. Jeg står op og ser at Nikolaj render rundt ude i gangen med sin lommelygte.

Jeg får ham lagt ind i seng igen og siger at det er nat - for jeg er overbevist om, at han da må gå i søvne. 

5 minutter efter kalder han på mig. Han kan ikke helt forklare hvad der er galt, men jeg finder ud af at det har noget at gøre med gaverne. Han siger de ikke kan holde sig og jeg siger, at hvis der er havregrynskugler i gaverne kan de sagtens holde sig til i morgen - for nu er det nat og det må vi tale om i morgen.

5 minutter efter kan jeg høre han græder lidt. Jeg går ind til ham og han kan ikke rigtig fortælle mig hvad der er galt. Jeg lover at holde på en hemmelighed og til sidst siger han at det er fordi at han vil lege nisse - sådan at når vi vågnede ville der ligge en gave i alle vores senge fra nissen - men jeg var jo vågen og kiggede fjernsyn, så derfor kunne han jo ikke aflevere den til os! Jeg lover at gå ind i soveværelset og slukke fjernsynet og lade som om jeg sover.

5 minutter efter Nikolaj græder igen. Han fortæller grædende og højlydt at han har lagt den gave med vores navne på, ind til Anna og nu kan han ikke få den op af hendes seng igen, uden hun vågner. Jeg er på det her tidspunkt ved at være lidt træt at det her renderi, men jeg snupper selvfølgelig gaven fra Annas seng, så hun kan få den rigtige - for selvfølgelig skal operation nisse gennemføres.

Da jeg kommer ind i sengen igen, vågner Kim og spørger hvad der sker. Jeg siger hurtigt at han skal være stille og lade som om han sover - for nu skulle det lykkedes! 

Lidt efter kommer Nikolaj ind og kaster en gave ned i vores seng, åbner døren ind til Lukas og kaster en gave ind i hans seng og løber ind på værelset igen...

5 sekunder efter vågner Lukas med et hyl - for nissegaver er ikke altid sjove at få i hovedet, når man sover. Nissemor må op igen og får ham efter et stykke tid til at sove igen og derefter ligger jeg mig i min seng og er glad for at nissen ikke er på spil hver aften!

Næste morgen er vi jo alle meget overraskede over nissegaverne og Nikolaj er stolt over sin mission - selvom han bagefter fortæller Anna at det bare var ham.

Jeg er fuldstændig forundret og stolt over hvordan han kunne vågne på det tidspunkt - men missionen skulle åbenbart gennemføres og skønt at se ham stolt som en pave om morgenen.

Jeg håber de rigtige nisser er lidt mere stille og selvhjulpne - for ellers er jeg ikke sikker på, at der er ret mange nisser mere hjemme hos os - heller ikke på en hverdag...


// Nissemor Katrine


Ingen kommentarer:

Send en kommentar