torsdag den 11. oktober 2012

Hvornår er man normal...

Min søn Nikolaj blev født for tidligt. Egentlig ikke noget jeg dvæler over - og så alligevel. For man bliver konstant mindet om det, hvis man ikke følger normalen. Hvad er normalt. Hvem bestemmer det. Jeg synes min søn er fantastisk. Han har haft mange ting at kæmpe med ift. de bivirkninger der er, ved at være født for tidligt. Men han har kæmpet og vi har kæmpet sammen med ham. Han har gået til motorik fra han var 2 år og det har været rigtig godt og har styrket ham på alle fronter. For han har lidt mange nederlag og selvværdet er derfor ikke det bedste i dag. 

Nikolaj er vild med LEGO. For i LEGO er alle lige. Du kan bygge LEGO på lige fod med alle de andre, selvom motorikken ikke er den bedste. Hans motorik er nu efterhånden ved at være på niveau med andre normale (hvad det så dækker over), men når man har været bagud i mange år, kræver det meget at prøve - for tænk nu hvis de andre griner. Men vi skal vel heller ikke, være lige gode til alt. 

Han har altid skelet på begge øjne og vi skal snart til tjek for en mulig operation. Det generer umiddelbart ikke Nikolaj eller os, men normalen er noget andet. Så vi har taget beslutningen om, at han skal opereres. For tænk hvis vores søn ikke bliver helt normal. Jeg ved godt at det er det bedste, men når jeg ser ham læse - som han jo efterhånden godt kan, selvom han ikke er helt normal - så får jeg igen tvivl. 
For hvordan ser man ud når man er helt normal? Og er normalt godt? Er normalt kedeligt?

Selvom det var onsdag i går - synes jeg at Nikolaj fortjente en kage efter 23 siders læsning, så har du flere æbler du skal have brugt, er denne opskrift god og nem.



Oldemors kage med æbleskiver

2 æg
1 kop sukker
1 kop mel
1 tsk. hjortetaksalt eller bagepulver
2 æbler


De 2 æg røres med sukker, til det er luftigt.
Tilsæt mel og hjortetaksalt eller bagepulver og rør igen.

Hæld dejen i en rund form på cirka 25 cm i diameter.
Skræl æblerne og skær dem i skiver og læg dem ned i dejen og drys med sukker på toppen.

Bages ca. 30 minutter ved 200 grader.


Min mor har altid serveret den med flødeskum eller med cremefraiche rørt med vaniliesukker.






















Denne kage smager fantastisk, men er det nu normalt med dessert - og så på en hverdag...


// Katrine

2 kommentarer:

  1. Hej Katrine, jeg nyder at læse din blog- også denne her.... :-), så bliv endelig ved.

    Takket være dig så tror jeg simpelthen jeg vil bage DIN kage iaften- sådan en`kan familien altid fortjene... og igen, hvorfor skal hverdagen være normal og kedelig...

    Det bestemmer vi nemlig selv ik`..

    Knus og tanker fra Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Helle du har helt ret, det bestemmer vi nemlig selv og tusind tak for de søde ord.

      Altid dejligt at høre, at det man skriver, er noget andre nyder at læse - og så på en hverdag :0)

      //Katrine

      Slet