torsdag den 20. september 2012

Kettlecross eller sofaen på ryggen...



Hvordan ændrer man sine vaner og hvor får man overskuddet fra?


At ændre en vane er let nok - men det at holde den, det er det svære. Jeg får selv overskud, når motion er en del af min hverdag - men nogle gange skal man også have overskud for at komme i gang med at dyrke motion. Jeg er generelt et positivt menneske, men nogen gange kommer jeg selvfølgelig også ned i et sort hul, hvor jeg føler, at alt omkring mig er helt forkert. Når disse perioder kommer, så er det. at motionen skal sættes op - 2 uger med meget motion og så er alle dårlige tanker væk. Motion er en anerkendt kur mod depression - og jeg forstår godt hvorfor.

Men hvordan kan man nå at dyrke motion med 3 små børn, arbejde, indkøb, tøjvask, madlavning etc - det kan nogle gange også være svært, men jeg har igennem årene prøvet flere forskellig ting. 

Løb er noget af det som er let i hverdagen - fysisk er det hårdt og det er hurtig overstået igen (at gå er lige så effektivt - når bare du går de samme antal kilometer). På et tidspunkt løb jeg hjem fra arbejde, for så var motionen overstået når jeg kom hjem og så skulle jeg ikke af sted om aftenen. Jeg har også løbet med ur, for så udfordrer man sig selv på tiden - man skal gøre det der passer ind, men først og fremmest handler det om at komme af sted og bevare motivationen! Min veninde stod på et tidspunkt op kl. 5.30 og løb om morgenen inden børn og mand stod op - en anden veninde løber om aftenen... 
Det hele handler om planlægning og prioritet. Har jeg en fridag, så afleverer jeg mine børn kl. 8 og henter dem igen, når jeg har dyrket motion - ungerne er glade for at blive hentet tidligt og mor er glad, fordi hun har fået dyrket motion og har haft lidt tid til sig selv!

Efter hver graviditet har jeg taget 25-30 kg på (undtagen første gang, da min vand gik 3 mdr. før tid - men det er en helt anden historie) og man synes at jeg burde have lært første gang, at det er rimelig træls at komme af med alle de kilo bagefter. Efter 3. fødsel var løb heller ikke nok og motionscyklen i kælderen begyndte at kede mig lidt, så jeg meldte mig ind i Fitness World. Min mand grinte lidt, for jeg har igennem årene startet på mange ting, hvor han hver gang har lovet, at mig og min træningspartner fik en bytur med alt betalt, hvis vi mødte til træning bare 20 gange - og jeg har aldrig fået den bytur, så det siger lidt om min moral og træningsrygrad! Men denne gang er det anderledes - for jeg har ingen træningsmakker, så hver gang er jeg af sted alene. De første par gange var det lidt grænseoverskridende, men hurtigt lærer man det hele at kende. I starten var jeg på barsel og afsted med Lukas i barnevognen, så løb jeg på løbebånd og trænede på maskinerne, mens han enten sov eller charmede de andre ved siden af. Da jeg så startede på arbejde, var jeg der om aftenen fra kl. 20.30-21.30 - for jeg VIL af sted og for tiden er jeg der hver lørdag morgen kl. 8 - for så er jeg tilbage igen kl. 9.15 og så kan weekenden begynde. 

Nu er det hold med bold og Kettlecross, som jeg synes er sjovt. Kettlecross er bare så hårdt og jeg kunne ikke komme ned af trapperne uden smerter de første mange dage efter - men det er så skønt bagefter alligevel. Måske skulle man også prøve spinning - for den bølge har jeg ikke hoppet på endnu?

Nu er det her indlæg ikke lavet for at være hellig - men jeg tror kvinder har mange undskyldninger, for ikke at komme af sted og på det punkt kunne vi nok godt lære noget af mænd - for skal de træne, så gør de det! Kvinder skal altid lige vaske op, rydde op, putte børn og smøre madpakker først - og så har man først tid til at gøre noget for sig selv! 

Jeg er absolut ikke fitnessdronning og jeg har også de berømte 5 kilo for meget på sidebenene, men humøret og energien er høj og det kan jeg takke motionen for. Har du ikke prøvet fornemmelsen endnu, så er det bare med at få sofaen af ryggen og komme i gang - og er du selv aktiv, så ved du hvad jeg taler om. Har du selv fået en dårlig vane med ikke at komme af sted - så prøv nedenstående link fra Lotte Sommer.

9 tips til at ændre vaner

Motion skal der ihvertfald til, for at jeg har en positiv hverdag hver dag...

// Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar