onsdag den 2. januar 2013

Nytårsforsæt...

Så siger kalenderen 2013 og vi starter på et nyt år. Et nyt år betyder nytårsforsæt for mange. Nu skal man tabe sig, spise sundt, besøge flere venner, være en bedre mor og hvad der nu ellers findes af nytårsforsæt. 
Jeg laver ikke nytårsforsæt, men at tabe sig lidt og spise sundt kommer helt naturligt for mange i januar - og det gør det også for mig. Julefrokoster, mere alkohol, julekager og så lige en nytårsaften med lækker mad, dessert og lige en kransekage på toppen - så er jeg helt naturligt træt af fed mad og godter. Min krop buler sjovt nok også de forkerte steder - men jeg kender også mig selv godt nok til, at jeg ved at det er væk igen om 1 måned.

Min kloge far siger altid: Det er ikke det man spiser mellem jul og nytår der er problemet, men derimod det man spiser mellem nytår og jul! - og det kan han jo have ret i.

Jeg synes nytårsforsæt er gode til 1 ting - at man lige reflekterer over sit liv. Lever man det liv man gerne vil eller er det noget der skal ændres? Jeg synes man burde indføre månedsforsæt i stedet. Stoppe op hver den 1. og overveje om det man gør er rigtigt. Hvad der så er rigtigt og forkert - ja, det er kun dig selv der kan svare på det! 
Nogen gange tror jeg, at vi har en tendens til at være utilfredse med vores liv - og her taler jeg nok mest på kvinders vegne - ligegyldig hvad vi gør, så er det aldrig godt nok. Vi vil gerne have et meningsfuldt arbejde med masser af udfordringer og indhold, vi vil gerne have skønne nemme og artige børn – som selvfølgelig bliver hentet tidligt og går i det rigtige tøj, et lækkert hjem som altid er rent og pænt - selvfølgelig med de helt rigtige møbler, vi vil gerne rejse ud og se hele verden og gerne flere gange om året, vi vil gerne have en fritid med masser af aktiviteter, vi vil gerne spise sundt og dyrke motion, vi vil gerne se vores venner tit, vi vil gerne gå i biografen og til koncerter, vi vil gerne have en fantastisk ægtemand med selvfølgelig masser af kærlighed og sex, vi vil gerne have tid til kærlighedsaftener med den eneste ene (hvis du er gift - håber jeg det er din mand), vi vil gerne have masser af fritid, vi vil gerne se fantastiske ud og gå i det helt rigtige tøj fra bladene, vi vil, vi vil, vi vil...

Jeg kunne blive ved med at remse op - for jeg er ikke anderledes end alle andre - jeg vil også det hele, men jeg ved, at det ikke kan lade sig gøre! 
Jeg kan godt lide at arbejde og kunne ikke trives med at gå hjemme og derfor arbejder jeg. Jeg kan godt lide at se venner og derfor holder jeg hvert år store fester. Jeg kan elsker mine børn - men ved også, at de ikke altid er artige. Jeg kan godt lide motion og derfor prioriterer jeg det. Jeg elsker min mand og jeg er generelt tilfreds med mit liv.
Det betyder ikke, at der ikke er plads til forbedring - for det er der klart - men jeg har accepteret at jeg gør mit bedste. Når man gør sit bedste, så kan man ikke forlange mere af sig selv. Gør du dit bedste, så kan du ikke gøre mere. Døgnet har kun 24 timer. Når du ikke motionen i dag, så var det fordi du skulle noget andet der var vigtigere. Så drop den dårlige samvittighed og lev dit liv som du gør. For jeg er sikker på du gør dit bedste.

Hvis jeg skulle lave et nytårsforsæt i år, må det jo nok være at leve mit liv som jeg gør
- også i hverdagen...


// Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar