mandag den 14. januar 2013

Vi leger for lidt...

Så er det mandag morgen igen og selvfølgelig en rigtig dejlig én af slagsen, da jeg har haft en rigtig god weekend. 

Lørdag holdt jeg forsinket julefrokost for 3 af mine veninder, deres mænd og børn. Vi har alle gået på skole sammen og er udlært på samme tid - så vi har kendt hinanden i nogle år efterhånden. Efterhånden har vores mænd også fået lov til at komme med og hvor er det bare rart når de også kan sammen - for det kan man jo ikke altid være sikker på. I lørdags sad vi 4 tøser i den ene ende og mændene i den anden og vi måtte flere gange tysse på dem - fordi vi ikke kunne høre et ord af hvad vi selv sagde - så snakken går lystigt også for dem. Super hyggelig aften - dem må vi have nogle flere af i fremtiden.

Jeg har de sidste par år lavet en lille aktivitet, når venner har været på besøg og denne lørdag skulle ikke snydes. Konkurrence med 2 hold hvor både voksne og børn er repræsenteret. Jeg synes generelt vi leger for lidt som voksne og jeg glæder mig hver gang, over hvordan både børn og voksne går helt vildt op i at komme først i krabbegangsstafet, forhindringsbane, spise sliksnørebånd hurtigst eller være bedst til at huske ting. Humøret stiger og der bliver straks snydt for at komme først - for vinde det skal man! Børnene elsker man laver noget med dem og er det børn der ikke rigtig kender hinanden endnu, er det en god mulighed for at lære hinanden bedre at kende.
Leg kender ingen aldersbegrænsning og man bliver glad af det - fordi det er sjovt.

Sidste gang jeg holdte børnefødselsdag for de nærmeste, havde jeg bestemt at vi skulle spille rundbold - og det er nu sjovt at se sine forældre samt svigermor på over 60 år give den gas rundt i svinget, for at ikke blive slået hjem. 
Vi leger efterhånden ikke mere. Hvis man er heldig at komme på teambuildingskurser, polterabend eller andet i den stil, så kommer legen frem igen. Det handler om at have det sjovt og være fælles om noget - sværere er det faktisk ikke. Synes du dine familiefester kunne bruge lidt aktivitet - så er det bare ud og spille rundbold, stikbold eller hvad man nu kan finde på og husk skattejagt er ikke kun for børn!

Frokosten skulle lige have en dessert og det blev Toves gulerodskage med osteglasur og det er helt klart verdens bedste. Denne opskrift fik jeg af dejlige Tove (tidligere bogholder på arbejde) og hun var fantastisk god til at komme med kager. Jeg beundrede tit denne gulerodskage og en dag kom hun med opskriften, natron, bagepulver og kanel - og så var det bare med at komme i gang. Den er super nem at lave og den bliver lige så god og svampet hver gang. Prøv det, prøv det - jeg lover du bliver ikke skuffet...
















Toves gulerodskage

3 dl olie
4 dl sukker
4 æg 
5 dl mel
2 tsk natron
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 tsk kanel
500 gr groft revet gulerod


Flødeosteglasur

200 gr Philadelphia ost (flødeost)
2 tsk vanillie
400 gram flormelis

(nogle kommer smør i glasuren, men jeg synes ikke det behøves og så får man lidt mindre kalorier)

Pisk olie og sukker til en cremet konsistens. Tilsæt æggene et ad gangen.
Sigt mel, bagepulver, natron, kanel og salt ned i blandingen. 
Bland de revne gulerødder i og rør dejen sammen med en ske.
Bag i ovnen ved 175 grader i 60-65 minutter. Stik en strikkepind i kagen og se efter, om den har fået nok inde i midten.

Rør ost, flormelis og vanilie til en cremet glasur og fordel det på den afkølede kage.

Det bliver en ret stor kage og den kan nemt holde et par dage i køleskab - men det når den sjældent hjemme hos os.



Verdens bedste gulerodskage og så kan den sagtens bages på en hverdag...

// Katrine







Ingen kommentarer:

Send en kommentar